Saturday, March 30, 2019

Cabaran sepanjang penyusuan dua tahun

Last time aku kongsi pasal pengalaman masa awal menyusu dulu tu---->

This time aku nak kongsi pulak tentang cabaran sepanjang 2 tahun menyusukan aishah. Banyak sangat weh pahit getir manis dia. Sampai skrg ni aishah masih susu lagi cuma aku campur-campur la dengan fresh milk. Dia tak mau botol langsung dan tak mau any susu lembu warna putih.

Derrrr. Stress jugak la aku kadang cuba try nak transition bagi susu lain. Dia rela lagi makan, atau minum air putih or air jus ke dari pakai botol susu.Memang normal bagi ibu yang menyusu fully breastfeed macam aku, anak dia jadi gitu. Sebab dah sebati bau susu mak tak sama macam bau susu lembu.

Teringat balik masa dah start ada susu banyak dulu. Gigih aku pump even aku kat rumah. Sebab aku ingtkan pump boleh buat stok. Aku nak tdo lama sikit, laki aku boleh susukan kejap baby. Hahaha teruk betul jadi mak. Tapi dah masuk bulan ke 6 aku dah jadi malas nak pump.

Terus direct je bagi susu. Direct feed buat aku tak bengkak susu. Susu yang keluar tu dia ikut demand baby jer. Tak terlalu banyak, tak terlalu sikit. Sekadar cukup untuk anak aku tembam dan semangat.

Bila bengkak susu, aku kena keluarkan susu. Sakit weh, sakit satu badan. Bengkak susu jadi kadang sebab aishah tak menyusu betul-betul. Main suka hati dia je nak menyusu. Sampai buat susu tak keluar. Solution dia memanglah kena sabar, tuam badan .

Sepanjang aku menyusukan aishah, aku rasa bonding dia lain sgt. Aku ni segalanya bagi aishah. Jap2 mommy. Lari semua nak aku. Pastu geram jugak dah besar-besar ni aku kadang naik annoying jugak la perkataan aishah bila sebut, "shuuuuu shuuuu shuuu" . Krikrik aku dibuatnya. Nak tak nak jadi mak, kena lah sabar. Dia pun tak bape bulan lagi dah kena stop susu.

Sepanjang 2 tahun ni, aku tak pernah tido dengan rasa cukup tido betul2. Malam aku kena serah badan kat aishah. Alhamdulillah aishah ni jenis takla sepanjang malam susu, dia minum time haus je. Aku takdela teruk sangat.

Yang paling manis pasal aishah ialah dia tak pernah kejut aku bangun tido. Kacau aku time tengah tido pagi. Dia akan menyusu je pagi, tapi takde nak cucuk2 jerit aku. Sampai tunggu aku bukak mata, baru dia senyum. Baru lah start kacau.

Badan of course sakit terutamanya tulang belakang. Sebab tu kadang aku request nak pergi berurut kat spa. Sakit sampai skrg tak hilang lagi. Tulah cabarannya.

Tapi the best part ialah aku kurus dari before ni tauuu. Meby sebab aku penat tangkap aishah lari, dia mintak susu like 24 hour.

Menyusu ni buatkan aku sayang kat anak tu tak tau nak kata apa. Dia membesar dengan susu yang aku supply kat dia dari perut. Nampak dia semangat dulu dan kurus skrg. Aishah anak mommyy!!Chehh anak baru sorang kahhhh!

No comments:

Post a Comment

Resepi Nasi Goreng Bujang

Ok resepi ni paling mudah nak buat kalau kat rumah korang tu tahap takde benda dah nak dibuat. Tak banyak perencah dan paling simple. Ni ak...